Internkontrollportalen systematiserer ditt hms-arbeid på en enkel, effektiv, og hensiktsmessig måte!

Roller og ansvar
Verneombudet

Verneombudet er et bindeledd mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, så de kan samarbeide om å skape en trygg arbeidsplass gjennom helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS). Verneombudet har mulighet til å stanse arbeidet ved umiddelbar fare for liv og helse.

Verneombudets oppgaver:

1.

  • delta aktivt i virksomhetens HMS-arbeid. Dette inkluderer også arbeidstakernes psykososiale miljø.

    2.
  • foreta vernerunder med jevne mellomrom, der målet er å se til at virksomheten driver i samsvar med lovens krav til HMS

    3.
  • tas med på råd ved planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor eget verneområde

    4,
  • tas med på råd ved etablering, utøvelse og vedlikehold av det systematiske HMS-arbeidet

    5.
  • delta på alle stadier i arbeidet med internkontrollsystemet og kan selv ta initiativet på flere stadier

  • 6.
    Følge med på at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og ulike arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare

  • 7.
    Følge med på at verneinnretninger og personlig verneutstyr er til stede i passende antall, at det er lett tilgjengelig og i forsvarlig stand

  • 8.
    Følge med på at arbeidstakerne får nødvendig instruksjon, øvelse og opplæring

  • 9.
    Følge med på at arbeidet er tilrettelagt slik at arbeidstakerne kan utføre arbeidet på en helse- og sikkerhetsmessig forsvarlig måte

  • 10.
    Følge med på at meldinger om arbeidsulykker blir sendt til Arbeidstilsynet


Hvis Arbeidstilsynet kommer på tilsyn, skal verneombudet delta. Verneombudet skal følge opp at arbeidsgiveren oppfyller eventuelle pålegg og retter seg etter veiledning som Arbeidstilsynet gir.

Verneombudet skal lytte til arbeidskollegene og rådføre seg med dem før løsninger blir presentert for arbeidsgiveren. Hvis virksomheten har bedriftshelsetjeneste eller vernepersonale, er det også naturlig å samarbeide med dem.


Tilleggsoppgaver for verneombud i virksomheter som ikke har arbeidsmiljøutvalg:
1.
Vurdere og uttale seg om spørsmål som gjelder bedriftshelsetjeneste, verneombud og arbeidsmiljøutvalg (den interne vernetjenesten)

2.

  • vurdere opplæringsprogrammer som har betydning for arbeidsmiljøet

    3.
  • behandle bygge- eller ombyggingsplaner som krever byggesøknad og Arbeidstilsynets samtykke

    4.
  • behandle andre planer som har vesentlig betydning for arbeidsmiljøet, for eksempel innkjøp av maskiner, tiltak som gir økt produktivitet (rasjonalisering) og andre omorganiseringer, arbeidstidsordninger, vernetiltak og etablering og vedlikehold av internkontrollsystemer

    5.
  • gå gjennom rapporter om yrkessykdommer, arbeidsulykker, yrkeshygieniske undersøkelser og bidra til at arbeidsgiver undersøker årsakene til problemene og setter inn tiltak for å hindre gjentakelser

Senest revidert den 07.03.2024


Svein Roar Holt
Hms- og internkontrollrådgiver
Tlf: +47 410 40 853
E.post: srh@internkontrollportalen.no




hmsorg
hms23