Internkontrollportalen systematiserer ditt hms-arbeid på en enkel, effektiv, og hensiktsmessig måte!
Det følger av hms-regelverket at alle farer og problemer i arbeidsmiljøet som kan medføre skader, helseplager eller sykdom nå eller i fremtiden skal risikovurderes som del av det systematiske hms-arbeidet;
Hvordan risikovurderingen bør gjennomføres og hvor detaljert og omfattende den skal være vil måtte bestemmes ut fra virksomhetens art og størrelse, hvilke typer arbeid som utføres, forhold i virksomheten og det regelverk som er knyttet til den aktuelle virksomhet og arbeidsmiljø.
Hms-regelverket stiller krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og det er virksomhetens systematiske arbeidsmiljøarbeid som er det viktigste verktøyet for å sikre og utvikle gode arbeidsbetingelser. Arbeidsgiver må derfor ha kunnskap om og kunne vurdere de ulike arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten herunder;
Organisatorisk arbeidsmiljø
- Organisering av arbeidet
- Tilrettelegging
- Alenearbeid
- Ledelse
- Styrings- og planleggingssystemer
- Kontroll og overvåking
- Medvirkning
- Opplæring og informasjon
- Arbeidstilknytning
- Arbeidsavtaler
- Arbeidstidsordninger
- Omstillinger
- Arbeidsrelatert stress
Ergonomisk arbeidsmiljø
- Ensformig eller statisk arbeid
- Fysisk utfordrende arbeid
- Arbeid i uheldige arbeidsstillinger eller med lang varighet
Psykososialt arbeidsmiljø
- Kontakt og kommunikasjon
- Integritet og verdighet
- Trakassering og annen utilbørlig opptreden
- Vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre
Fysisk arbeidsmiljø
- Bygningsmessige forhold
- Utstyrsmessige forhold
- Maskiner og annet arbeidsutstyr
- Innkvartering
- Inneklima
- Belysning
- Støy
- Vibrasjoner
- Stråling
- Arbeidsprosesser som innebærer fare for fysisk skade, sykdom eller uheldig miljøpåvirkning
Kjemisk arbeidsmiljø
- Aerosoler
- Støv
- Røyk
- Gass
- Damp
Biologisk arbeidsmiljø
- Dyr
- Planter
- Bakterier
- Virus
- Sopp
- Parasitter
- Cellekulturer
- Endoparasitter
Kartleggingsarbeidet
Risikovurderingen skal baseres på en kartlegging av farer og problemer som kan oppstå i forbindelse med arbeidet, og gjennom kartleggingen må det fås oversikt over;
- Hvilke arbeidsprosesser virksomheten har og hvem de utføres av
- Hvilke ulykkes- og helsefarer som kan oppstå
- Hvilke problemer og uønskede hendelser eller tilstander farene kan medføre
- Identifisering av farer og problemer
Risikovurderingen
Risikovurderingen skal omfatte vurdering av sannsynlighet for- og konsekvens og risiko ved de kartlagte farene og problemene. Internkontrollportalen har verktøy og sjekklister for rettmessig gjennomføring og dokumentering av dette.
Planlegg og iverksett tiltak
Basert på risikovurderingen skal det planlegges for og iverksettes nødvendige tiltak for å eliminere- eller i størst mulig grad redusere de identifiserte farer og problemer og som normalt innebærer at det blir utarbeidet prosedyrer/instrukser for gjennomføring av de ulike respektive "risikodefinerte" arbeidene. Internkontrollportalens har verktøy for hensiktsmessig og effektiv utarbeidelse og dokumentering av dette.
Senest revidert den 02.01.2024
Svein Roar Holt
Hms- og internkontrollrådgiver
Tlf: +47 410 40 853
E.post: srh@internkontrollportalen.no