Internkontrollportalen systematiserer ditt hms-arbeid på en enkel, effektiv, og hensiktsmessig måte!

Kartlegging av risiko

Det følger av hms-regelverket at alle farer og problemer i arbeidsmiljøet som kan medføre skader, helseplager eller sykdom nå eller i fremtiden skal risikovurderes som del av det systematiske hms-arbeidet;

Hvordan risikovurderingen bør gjennomføres og hvor detaljert og omfattende den skal være vil måtte bestemmes ut fra virksomhetens art og størrelse, hvilke typer arbeid som utføres, forhold i virksomheten og det regelverk som er knyttet til den aktuelle virksomhet og arbeidsmiljø.

Hms-regelverket stiller krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø, og det er virksomhetens systematiske arbeidsmiljøarbeid som er det viktigste verktøyet for å sikre og utvikle gode  arbeidsbetingelser. Arbeidsgiver må derfor ha kunnskap om og kunne vurdere de ulike  arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten herunder;


Organisatorisk arbeidsmiljø
- Organisering av arbeidet
- Tilrettelegging
- Alenearbeid
- Ledelse
- Styrings- og planleggingssystemer
- Kontroll og overvåking
- Medvirkning
- Opplæring og informasjon
- Arbeidstilknytning
- Arbeidsavtaler
- Arbeidstidsordninger
- Omstillinger
- Arbeidsrelatert stress

Ergonomisk arbeidsmiljø
- Ensformig eller statisk arbeid
- Fysisk utfordrende arbeid
- Arbeid i uheldige arbeidsstillinger eller med lang varighet

Psykososialt arbeidsmiljø
- Kontakt og kommunikasjon
- Integritet og verdighet
- Trakassering og annen utilbørlig opptreden
- Vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre

Fysisk arbeidsmiljø
- Bygningsmessige forhold
- Utstyrsmessige forhold
- Maskiner og annet arbeidsutstyr
- Innkvartering
- Inneklima
- Belysning
- Støy
- Vibrasjoner
- Stråling
- Arbeidsprosesser som innebærer fare for fysisk skade, sykdom eller uheldig miljøpåvirkning

Kjemisk arbeidsmiljø
- Aerosoler
- Støv
- Røyk
- Gass
- Damp

Biologisk arbeidsmiljø

- Dyr
- Planter
- Bakterier
- Virus
- Sopp
- Parasitter
- Cellekulturer
- Endoparasitter

Kartleggingsarbeidet
Risikovurderingen skal baseres på en kartlegging av farer og problemer som kan oppstå i forbindelse med arbeidet, og gjennom kartleggingen må det fås oversikt over;
- Hvilke arbeidsprosesser virksomheten har og hvem de utføres av
- Hvilke ulykkes- og helsefarer som kan oppstå
- Hvilke problemer og uønskede hendelser eller tilstander farene kan medføre
- Identifisering av farer og problemer

Risikovurderingen
Risikovurderingen skal omfatte vurdering av sannsynlighet for- og konsekvens og risiko ved de kartlagte farene og problemene. Internkontrollportalen har verktøy og sjekklister for rettmessig gjennomføring og dokumentering av dette.

Planlegg og iverksett tiltak
Basert på risikovurderingen skal det planlegges for og iverksettes nødvendige tiltak for å eliminere- eller i størst mulig grad redusere de identifiserte farer og problemer og som normalt innebærer at det blir utarbeidet prosedyrer/instrukser for gjennomføring av de ulike respektive "risikodefinerte" arbeidene. 
Internkontrollportalens har verktøy  for hensiktsmessig og effektiv utarbeidelse og dokumentering av dette.


Senest revidert den 02.01.2024


Svein Roar Holt
Hms- og internkontrollrådgiver
Tlf: +47 410 40 853
E.post: srh@internkontrollportalen.no



risikodiagram_1




hms